Via crowdfinance geld ophalen

Wil je jouw idee of bedrijf financieren en daarvoor geld ophalen bij het publiek? Dan kan crowdfinance de oplossing bieden. Crowdfinance is uit het buitenland over komen waaien en in Nederland in toenemende mate een succes. Er zijn inmiddels diverse platformen, die al voor honderden miljoenen euro's geld hebben opgehaald voor het Nederlandse bedrijfsleven.

In Nederland is crowdfinance ook wel bekend als crowdfinanciering, of crowdfunding. Al is het niet te verwarren met bekende crowdfundingsites zoals Kickstarter of donatiesites zoals Geef.nl. Daarop kunnen mensen goede doelen steunen, of via voorverkoop producten van bedrijven kopen die nog moeten worden gemaakt. Door vooraf te betalen hebben bedrijven voldoende geld om de productie te financieren.

Crowdfinance is vooral gericht op bedrijfsleningen. Je leent een bedrag van verschillende particulieren, die samen optreden als één kredietverstrekker. Doordat er een platform tussenzit hoef je zelf niet al die verschillende leningen te administreren. Zij zorgen ervoor dat alles gebundeld en geregeld wordt. Op papier krijg je dus eigenlijk een lening van één platform, maar die is mogelijk gemaakt door het grote publiek.

Succesfactoren van crowdfinance

Crowdfinance is een goede financieringsoplossing als je tijd hebt om even te wachten op je geld, transparant kunt zijn over je financiële zaken, zowel naar afnemers als leveranciers, en wanneer je naamsbekendheid en imago een extra boost kunnen gebruiken. Want een campagne voor crowdfinance betekent meestal een langer traject.

Om te beginnen zijn platformen vrij voorzichtig. Zij worden ook afgerekend op hun succesratio's, dus zullen ze niet zomaar wat online zetten. Vaak gaat er een aardig voortraject met advisering en in veel gevallen ook kredietcontroles aan vooraf. Zijn je bedrijfsidee, investering en financien op orde? Dan gaat de campagne live.

Op de meeste platformen betekent dit dat je complete financiële huishouding bekend wordt gemaakt aan het publiek. Als die erin gelooft kan dat betekenen dat je campagne veel gedeeld wordt op social media, en zelfs lokale of specifieke nieuwssites bereikt. Tenminste, als de investeerders geinteresseerd blijken. Want op sommige platformen kunnen ze direct publiekelijk bekendmaken waarom ze juist niet investeren.

Niet alle sites werken zo, maar investeerders vragen vaak naar kengetallen als solvabiliteit en rentabiliteit. Je geeft dus veel van je onderneming prijs. Daarnaast kan het vaak even duren voor een campagne gevuld wordt. Dat is vooral afhankelijk van je idee en pitch, maar het helpt ook als je zelf wat investeerders kent. Mensen zijn soms net schapen, is de eerste over de dam dan volgen er meer. Bij crowdfinance werkt het net zo. Als de campagne in korte tijd al voor een groot gedeelte wordt gevuld, dan geeft dit vertrouwen aan andere investeerders.

De meeste platformen vragen jou daarom ook om je netwerk zoals familie of vrienden erbij te betrekken. Je zult deze ook moeten vragen om in jouw campagne te investeren. Betrek je jouw warme netwerk liever niet bij jouw financieringsaanvraag, en geef je liever niet te veel inzicht in jouw bedrijfsfinancien? Dan is crowdfinance meestal niet de beste manier om geld op te halen voor jouw bedrijf.

Bekende sites voor crowdfinance

Online zijn veel bekende platformen te vinden. Europees gezien is Funding Circle een bekende speler. Voor investeerders is dit eerder een beleggingsinstelling, want die zijn hier lang niet altijd meer betrokken bij de investeringen die ze doen. Maar voor ondernemers is deze partij snel, hebben ze veel kapitaal en is dit dus een goede partij om geld mee op te halen.

Knab is een andere speler die hierin veel bekendheid geniet. Het staat vooral bekend als jonge en innovatieve bank, maar omarmt nieuwe financieringsvormen zoals crowdfinance. Het platform is technisch mogelijk gemaakt door Collin Crowdfund, maar Aegon is eigenaar van Knab en financiert mee in elke campagne.

Investeerders.nl heeft een overzicht met platformen die crowdfinance aanbieden. Ook Crowdfundingsite.nl heeft een overzicht van aanbieders. Goed vergelijken kan nuttig zijn, want in totaal zijn er tientallen spelers in Nederland actief. Soms gericht op een regio, anderen juist op branches, specifieke bedragen of juist op eigenschappen als duurzaamheid of volwassenheid van de organisatie.


Copyright © 2001-2017 - Het gebruik van de informatie op deze website is voor eigen risico